Historia

Morgan Rosell grundade tillsammans med några kompisar Battle of Vikings 2010 efter att kört olika extremtävlingar i Europa. Enduro körs normalt i skogen på stigar genom en varierande natur. Extremenduro innehåller flera svåra partier där byggda hinder varvas med naturliga svårigheter. Denna gren inom enduro fokuserar även väldigt mycket på upplevelsen för publiken, det ska vara en spännande och häftig upplevelse.

Grundidén var redan från start att förarna skulle få en mycket tuff utmaning men som en duktig (eller väldigt envis) förare ska kunna klara av utan hjälp. Ingen ur publiken eller nån funktionär får hjälpa förarna under tävlingen. Banan har alltid innehållit naturliga och byggda hinder men körtiden har varierat. De första åren skulle förarna klara av fyra varv inom fyra timmar men de sista åren gäller flest varv under fyra timmar.

2015 var första året en tjej startade samt kom ett helt varv, Amanda Elvin kämpade till sig en 60:e-plats. Året därpå kom även Lina Petersson till start men det var endast Amanda som kom ett varv.

2024 är året då Eddie Karlsson vinner för fjärde året i rad och denna gång på elhojen Stark Varg!

Statistik

Efter 2022 är det bara en förare som lyckats antagit alla utmanande år i Battle of Vikings: Robin Gunnarsson är den enda förare som fortfarande kört alla!

Resultatlistor för alla år hittar du här >> 

2010 – debutåret.

  Resultat

1: a Daniel Eriksson – Bofors Trial Team
2:a Niklas Gustafsson – Göta MS
3:a Jonas Karlsson – Göta MS
4:a Roger Karlsson- Bofors Trial Team
5:a Niklas Hammarbäck-Karlskoga EK
6:a Daniel Johansson-Tibro MK
7:a Magnus Thor- Laxå MK
8:a Johan Edlund- Karlskoga EK
9:a Fredrik Igelström- SMK Valdemarsvik
10:a Robert Eriksson- SMK Gävle

2010 var debutåret för Battle of Vikings. Morgan Rosell hade kört några av Europas tuffaste extremtävlingar och saknade en svensk motsvarighet. Tillsammans med ett kompisgäng drogs planerna upp för Battle of Vikings och 17 juli kördes tävlingen för första gången med Fjugesta MS som arrangörsklubb.

En mycket tuff bana bygges upp i ett dagbrott vid Leken mellan Karlskoga och Örebro. Extremenduro var något nytt i Sverige och att bygga en lagom svår bana var en utmaning. Det fanns branta backar, berghällar och sprängsten vilket förarna upplevde som en rolig utmaning.

Både kvalet och huvudtävlingen kördes på samma dag och totalt vann Daniel Eriksson på sin trailhoj.

Under kvällen blev det lite festligheter med god mat och elduppvisning med däckrullning! Ni som var med minns säkert…

2011- Kilsbergens MK bildades som arrangör.

  Resultat
1:a Johan Edlund – Karlskoga EK
2:a Fredrik Johansson – Botkyrka MS
3:a Jimmy Olsson – Tiger MK
4:a Niklas Hammarbäck – Karlskoga EK
5:a Patrik Sjöberg – Björkviks MC
6:a Daniel Johansson – Nyköpings MK
7:a Christoffer Strömgren – Laxå MK
8:a Robin Gunnarsson – EnduroTeamÖrebro
9:a Fredrik Igelström – Valdermarsviks MK
10:a Linus Svensson – MK Pionjär

Första året blev uppskattat av både förare och publik så en fortsättning var given. För att utveckla tävlingen i rätt riktning bildades Kilsbergens MK som från 2011 är arrangörsklubb för Battle of Vikings.
Nu fanns bara en klass och den stora frågan var om en trailhoj återigen skulle vinna. Årets bana hade fler byggda hinder och bjöd förarna på en riktigt tuff utmaning.
Johan Edlund vann klassen och bästa trialhoj blev Rackartygarnas Jimmy Olsson på en tredjeplats. Många förare hade problem i det ca 200 meter långa sprängstensområdet som nog var tävlings tuffaste parti. Två norrmän vågade vara med i tävlingen och banade väg för fler landsmän till kommande år.
Kval och huvudrace på samma dag och avslutning med gruppen ”Smash into Pieces” under kvällen.

2012 – första året i Storstenshöjden.

  Resultat
1:a Niklas Hammarbäck – Karskoga EK
2:a Johan Edlund – Karskoga EK
3:a Simon Hyttsten – Tiger MK
4:a Marcus Igelström – Finspong TC
5:a Anders Becker Johansen – Norge
6:a Adam Broström – Karlskoga EK
7:a Sebastian Adielsson – Tibro MK
8:a Felix Hallberg – Försvarsmakten EK
9:a Carl Lindström – Finspång MS
10:a Kjetil Vestfossen – Norge

Till 2012 flyttade tävlingen till skidanläggningen Storstenshöjden och blev en tvådagarstävling, kval på fredagen och huvudracet kördes på lördagen.
Tävlingen dubblade antalet startande och fjolårets segrare blev ordentligt utmanad av Niklas Hammarbäck som efter en hård fajt vann tävlingen. Efter topp två kämpade två lovande trialjuniorer hårt om sista pallplatsen, Simon Hyttsten knep tredjeplatsen.
Publiken fick en häftig upplevelse när förarna kämpade sig genom den svåra hinderparken, Svarta Pisten, Hamburger Hill och flera andra områden.

2013 – första elitförarna utmanar banan.

  Resultat
1:a Joakim Ljunggren – Karskoga EK
2:a Lars Enöckl – Österrrike
3:a Marcus Igelström – Finspong MC
4:a Daniel Eriksson – Bofors Trial Team
5:a Simon Hyttsten – Tiger MK
6:a Patrik Sjöberg – Björkviks MC
7:a Adam Broström – Karlskoga EK
8:a Jonas Karlsson – Göta MS
9:a Niklas Hammarbäck – Karlskoga EK
10:a Carl Lindström – Finspång MS

Franska toppföraren i enduro, Johnny Aubert, var med som första utländska elitförare (utöver Lars Enöckl) och han fick verkligen kämpa hårt. Men den mycket tuffa banan blev för mycket för Johnny som bröt väldigt tidigt när orken försvann helt.
Mycket bra betyg för tävlingen, är man inte helt förberedd på tävlingens upplägg och hur den nöter ner kroppen kommer man inte långt!
Joakim Ljunggren vann medan tävlingens grundare, Morgan Rosell, detta år smakade på sin egen medicin när han ställde upp som förare. Morgan blev 26:a med två varv körda och tyckte det var en bra upplevelse att själv testa på hur banan fullständigt tömmer kroppen på energi.

2014 – många världsförare på plats.

Resultat
1:a Jonny Walker – England
2:a Joakim Ljunggren – Karlskoga EK
3:a Graham Jarvis – England
4:a Paul Bolton – England
5:a Magnus Thor – Kumla Enduroteam
6:a Fredrik Johansson – Botkyrka MK
7:a Marcus Kehr – Tyskland
8:a Patrik Sjöberg – Björkviks MC
9:a David Cyprián – Tjeckien
10: Jesper Johansson – Botkyrka MK

Till detta år infördes en Hobbyklass, de kör samma bana som PRO men startade en stund innan proffsen för att minimera köer på spåret. Nu var många världsstjärnor på plats och förhandstippade Jonny Walker vann före Ljunggren, dessa två var de enda som körde nio varv. Graham Jarvis blev trea trots att han var förkyld och inte kunde prestera på topp, att ändå bli trea är starkt jobbat!
Morgan körde även detta år och blev 21:a med tre varv.
Nu var det inte längre tillåtet att starta tävlingen med en trialhoj.

2015 – banans svårighetsgrad ökar.

Resultat
1:a Joakim Ljunggren – Karlskoga EK
2:a Blake Gutzeit – Sydafrika
3:a Fredrik Johansson – Botkyrka MK
4:a Patrik Sjöberg – Björkviks MC
5:a Anders Becker Johansen – Norge
6:a Magnus Thor – Kumla EK
7:a Andreas Linusson – Kinna MK
8:a Andre Wold Larsen – Norge
9:a Joar Resaland Wiik – Norge
10:a Robin Gunnarsson – Enduro Team Örebro

När förarna kom till årets tävling var det många som blev oroliga för några nya avsnitt på banan. ”Rocky up – Easy down” var en smal och brant utförsbacke med ett högt fall som resultat om man inte höll balansen. Alla hinder är farliga om det går fel och det gäller att inte köra över sin egen förmåga.
Förarna blev lite uppskrämda innan start vilket är bra och under tävlingen hände inga olyckor. Men alla passager och hinder har testats av arrangören och allt är körbart, om än väldigt svårt.
Innan varvning fanns ett högt uthopp från en skogsmaskin vilket var väldigt spektakulärt.
Joakim Ljunggren tog sin andra seger. Den förare som tog ut sig mest detta år var nog Andreas Linusson som gick ut i ett stenhårt tempo. Efter segern i kvalet drog Andreas upp ett högt tempo men den krävande banan är inte nådig mot den som underskattar den. Andreas tog helt slut och fick ge upp innan slutsignalen men körningen räckte ändå till en 7:e-plats.

2016 – stjärnspäckat startfält.

Resultat
1:a Graham Jarvis – England
2:a Wade Young – Sydafrika
3:a Lars Enöckl – Österrike
4:a Joakim Ljunggren – Karlskoga EK
5:a Xavier Leon – Spanien
6:a Magnus Thor – Kumla EK
7:a Patrik Sjöberg – Björkviks MC
8:a Anders Becker Johansen – Norge
9:a Martin Larsson – Bollnäs MK
10:a Mathias Martinsen – Norge

Återigen ett stjärnspäckat startfält och publiken fick verkligen se hur vältränade och tekniska eliten inom extremenduro är! Jarvis var den enda förare som körde åtta varv och skön revansch för honom då han var förkyld förra gången han var med(2014).
Nu startade två tjejer tävlingen och Amanda Elvin körde två varv och två kontroller medan Lina Petersson kämpade sig förbi två kontroller, de blev 73:a respektive 133:a.

2017 – nytt område överraskar förarna.

Resultat
1: a Mario Roman – Spanien
2:a Joakim Ljunggren – Karlskoga EK
3:a Magnus Thor – Kumla EK
4:a Patrik Sjöberg – Björkviks MC
5:a Eddie Karlsson – Kungsbacka MA
6:a Robin Gunnarsson – Kilsbergens MK
7:a Anders Becker Johansen – Norge
8:a Aleksi Vilkko – Finland
9:a Fredrik Johansson – Botkyrka MK
10:a Peter Weiss – Danmark​

Nytt område utanför Kumla i Hällabrottet blev en stor utmaning för de flesta förare. Tävlingen kördes nu för åttonde gången och blev bättre för publik och samtidigt tuffare för förarna. Publikvänliga backar inom ett litet område samt en hinderpark som innehöll en bra blandning av hinder gav alla närvarande en häftig upplevelse. Hela eventet hade ett mer genomgående tema med vikingar och Asagudar och besökarna kunde bland annat köpa dryckeshorn och läderarmband.
Några förare inom svensk elitenduro var på plats för tävlingen men efter promenad på banan under torsdagen lämnade de återbud. Återigen ett bra betyg för banan, den ska vara skrämmande och de som klarar av den ska vara väldigt nöjda!

Spanska elitföraren Mario Roman vann tävlingen med över ett varv och han trivdes väldigt bra på den varierande banan. Hade det varit två varv till hade han nog blivit trött sa han lugnt efter målgång!
Årets tävling blev den tuffaste någonsin och mest på grund av att inte många har tränat branta backar. Tävlingen liknar mer Erzberg Rodeo i Österrike än något race i Sverige.

Börja träningen inför nästa års race redan nu, det kommer behövas. Banan kommer inte bli svårare än i år men kommer garanterat bjuda på hårt motstånd!

2018 – 2:a gången i Hällabrottet.

Resultat
1: a Mario Roman – Spanien
2:a Joakim Ljunggren – Karlskoga EK
3:a Eddie Karlsson – Skene MS
4:a Fredrik Johansson – Botkyrka MK
5:a Micke Persson – Karlskoga EK
6:a Patrik Sjöberg – Björkviks MC
7:a Robin Gunnarsson – Kilsbergens MK
8:a Grzegorz Kargul – Polen
9:a Anders Becker Johansen – Norge
10:a Andris Grinfelds – Lettland

Återigen var Hällabrottet platsen för Battle of Vikings! Sommarens hetta hade gjort marken hård och backarna skulle nog inte bli lika svåra som året innan. Det var så varmt under så lång tid att det till och med var risk för att inte kunna genomföra tävlingen. Men lite regn veckan innan gjorde banan lite mer spännande och det regnade även en del under tävlingen. Trots regnet körde dubbelt så många mot 2017 ett varv eller mer, hela 60 förare klarade av banan. Det svåraste kom i form av ”Fenrinsulven” i slutet av banan. En mycket brant och hal backe där alla förare till slut var tvungna att få hjälp för att komma upp. Här såg man verkligen kämparglöden och kamratskap mellan förarna.
Mario Roman såg stark ut och tillsammans med Eddie Karlsson drog de ifrån resten av fältet. Roman höll hög fart genom hela tävlingen och var den enda som körde 6 varv. Eddie fastnade i ”Freja” precis innan mål och blev passerad av Joakim Ljunggren.
Kilsbergens MK:s Robin Gunnarsson körde in på en mycket bra 7:e plats!

2019 – Tuff svensk natur!

Resultat
1: a Mario Roman – Spanien
2:a Ib Andersen -Norge
3:a Patrik Sjöberg – Björkviks MC
4:a Aleksi Vilkko – Finland
5:a Anders Becker Johansen – Norge
6:a Joar Wiik – Norge
7:a Hugo Rosenquist SMK Kolmården
8:a Robert Forsberg – Björkviks MC
9:a Jukka Pylväs – Finland
10:a Kacper Fojtuch – FMCK Hässleholm

Största nyheten för året var en ny tävlingsplats i Kinkhyttan i Lekebergs kommun utanför Örebro. Det var nu dags för den tionde upplagan av Battle of Vikings och förarna skulle få en enorm utmaning i naturlig vacker skogsmiljö.

2021 – Blötaste racet någonsin!

Resultat
1: a Eddie Karlsson- Lilla Edets MCK
2:a Magnus Thor – Kilsbergens MK
3:a Patrik Sjöberg – Björkviks MC
4:a Aleksi Vilkko – Finland
5:a Bjarte Resaland Wiik – Norge
6:a Daniel Johansson – Nyköpings MS
7:a Jukka Pylväs – Finland
8:a Rasmus Stenbacks – Botkyrka MK
9:a Charlie Viklund – SMK Ockelbo
10:a Ville Kettunen – Finland

Battle of Vikings SF har bildats och är nu arrangörsförening för Battle of Vikings.

Återigen ett nytt område men fortfarande kvar i skogarna runt Kinkhyttan.  Nu hade det regnat enorma mängder och banan flöt i princip innan start! Det blev en mycket jobbig bana för förarna och den blötaste i tävlingens historia. Eddie Karlsson som var förhandsfavorit fick en bestraffning efter en felkörning under kvalet och startade flera minuter efter ledaren på huvudtävlingen. Magnus Thor var den som ledde de första varven men Karlsson kämpade på och körde till slut ett varv mer än tvåan Thor. Det blev inte den tekniskt svåraste tävlingen men ändå en av de långsammaste.

Nu längtar vi till 2022!

2022 åter i Storstenshöjden!

Resultat 2022

1:a Eddie Karlsson, Lilla Edets MCK
2:a Magnus Thor, Battle of Vikings SF
3:a Bjarte Resaland Wiik, EMSK
4:a Fredrik Jarveby, Battle of Vikings SF
5:a Robin Gunnarsson, Battle of Vikings SF
6:a Magnus Rasmussen, Hedeland MK
7:a Jukka Pylväs, SISU
8:a André Wold Larsen, Moss MK
9:a Daniel Johansson, Nyköpings MS
10:a Martin Tildemyr, Björkö EK

Ett kärt återseende blev det när Battle of Vikings åter kunde köras i Storstenshöjden. Banan var i stort sett densamma som från 2016 men med lite nya svåra partier. Strålande sol under tävlingsdagarna blev en extra utmaning att klara av för förarna.
Tävlingen började på fredagen med två kvalomgångar per förare och inte helt otippat så var Eddie Karlsson snabbast. Många förare hade problem i hinderparken och hann inte med de två varv som skulle köras. Men alla slet hårt och tappert och fick en inblick i hur hårt det skulle bli på lördagen.
De första varven på lördagen körde Eddie och Magnus tillsammans men efter en vurpa i hinderparken för Magnus så drog Eddie iväg och var sen inte hotad av någon.
Totalt blev det en mycket lyckad tävling i Storstenshöjden och vi hoppas kunna komma tillbaks även under 2023.


Resultat 2023

1:a Eddie Karlsson, Lilla Edets MCK
2:a Toni Toukola, Finland
3:a Magnus Thor, Battle of Vikings SF
4:a Bjarte Resaland Wiik, EMSK
5:a Jeremias Niemikorpi, Tuusulan mk
6:a Robin Gunnarsson, Battle of Vikings SF
7:a André Wold Larsen, Moss MK
8:a Tommy Sellaeg, Imsk
9:a Pontus Fransson, Eds-Skottbacka
10:a Krister Nilsen, Kortedala mk
Det blev några tuffa varv på Kilsta endurobana i Karlskoga. Var flera backar som ställde till det för förarna och alla hade problem i framförallt Frej. Men det var inte någon som kunde sätta någon ordentlig press på fenomenet Eddie Karlsson som tog sin tredje raka seger i Battle of Vikings!

Resultat 2024

1:a Eddie Karlsson, Kungsbacka TC
2:a Toni Toukola, Keski-Suomen, Finland
3:a Magnus Thor, Battle of Vikings SF
4:a Robin Gunnarsson, Battle of Vikings SF
5:a Bjarte Resaland Wiik, EMSK, Norge
6:a Didrik Nevland, Dalane MK, Norge
7:a Håvard Nevland, Dalane MK, Norge
8:a Fredrik Jarveby, Battle of Vikings SF
9:a Robin Tonnessen, Sogne Trialklubb, Norge
10:a Daniel Seldal, Dalane MK, Norge
Eddie Karlsson vann för fjärde gången och första någonsin att vinna på en elhoj! Hinderparken var den bästa på alla år med velodrom, vattenhinder och lastbilshopp. Som vanligt var det tryckande varmt och flera förare led av vätskebrist.Endast fyra svenskar bland topp tio och tre av dom kör vår klubb!